
Це поняття використовував англо-нормандський поет Вас ще всередині
ХІІ століття в своїх історіях про короля Артура. В цей час в Європі процвітало
місництво — правила і норми, розроблені в ході формування станів, які визначали
ранг сім'ї (перш за все, знатної) і її окремих членів, їх взаємини з іншими
сім'ями при призначенні на військову службу, адміністративну посаду, участі в
офіційних торжествах. Формальним вираженням знатності в цій системі було право
знаходитися (сидіти) як можна ближче до суверена, звідси і походить назва цього
явища. Серед феодалів часто виникали свари про місце, що приводило до тяжких конфліктів,
нерідко озброєних.
Існує легенда, в якій розповідається, що король Артур використав
саме круглий стіл для того, щоб учасники бенкетів не сперечалися один з одним про
краще місце і відчували себе рівноправними. При цьому він сам не сідав за
круглий стіл. Пізніше за історію про короля Артура розповіді про круглий стіл
почали поширюватися у фольклорі європейської (англійської, французької,
німецької) літератури.
Цікавими, на наш погляд, є відомості про склад рицарства круглого столу.
Кількість рицарів-учасників не обмежувалась — у текстах 2французької літератури
XIII століття згадуються цифри: 150, 240 і 366. У поемі Лайамона «Брут»
вказано, що присутніми за круглим столом були 1600 лицарів.
У творах більш пізнього періоду вже було прийнято підкреслювати виборність
за станом і статусом, а також обмеженість за кількістю лицарів:
12 лицарів згадує Джон Драйтон, Вальтер Скотт указує на
присутність за круглим столом 16 лицарів , бездоганних в рицарському етикеті.
Жодних єдиних і послідовних правил або принципів, за якими формувалося членство
клубу Круглого столу, в середньовічній літературі не вказано. Наголошується
лише на тому, що за круглим столом засідали самі кращі або
найважливіші
лицарі.
Унікальним є те, що у Вінчестері до цих пір організовується Круглий стіл
(йдеться вже про клуб) з 24 учасників, який претендує на спадкоємність впродовж
багатьох сотень років.
У
сучасному значенні термін «круглий стіл» уживається з XX століття. Так зараз
називають один із способів організації обговорення деякого питання. Характерним
для нього є:
•
визначення мети обговорення (наприклад, узагальнити ідеї і думки щодо
обговорюваної проблеми);
•
виступи всіх учасників круглого столу мають характер опанування (кожний повинен
висловлювати думку з приводу обговорюваного питання, а не з приводу думок інших
учасників);
• всі учасники обговорення рівноправні
і ніхто не має права диктувати свою волю і рішення. Водночас слід зауважити, що
відсутність набору декількох ролей характерна не для всіх круглих столів.

передбачити оптимальну кількість учасників (якщо круг фахівців великий, має
бути не один ведучий, а два. Для аудиторії в 20-30 осіб необхідний один
модератор і асистент, який забезпечує роботу технічних засобів для аудіо- і
відеозаписів);
встановити регламент виступів (як правило, спільний регламент «круглого стола»
- 2 години, виступи фахівців і учасників – до 10 хв., участь в дискусії –
передбачає час у 3-5 хв); забезпечити відповідне оформлення аудиторії (бажано
щоб «круглий стіл» був дійсно круглим і комунікації здійснювалися «обличчям до
обличчя», що сприяє груповому спілкуванню і максимальній участі всіх присутніх
за круглим столом у дискусії). В організації і проведенні круглого столу,
зазвичай, виділяють три етапи: підготовчий, дискусійний і завершальний
(постдискусійний).
Підготовчий
етап включає:
вибір проблеми
(проблема має бути гострою, актуальною, тобто такою, що має різні шляхи вирішення).
Ця проблема може носити міждисциплінарний характер і разом з цим представляти
практичний інтерес для всіх учасників з точки зору подальшого розвитку системи
професійної освіти;
підбір модератора (модератор керує проведенням круглого столу, а тому повинен
на високому рівні володіти мистецтвом створення довірливої атмосфери, підтримки
дискусії та методом нарощування інформації);
підбір диспутантів (диспутантами круглого столу є представники різних
організацій, соціальні партнери, представники громадських організацій; склад
учасників «круглого стола» може бути розширений шляхом залучення представників
органів виконавчої влади, професійних співтовариств та інших організаційних
структур);
підготовка сценарію (проведення круглого стола по заздалегідь спланованому
сценарію дозволяє уникнути спонтанності та хаотичності в його роботі).
Окремо
зупинимось на сценарії проведення круглого столу, який передбачає:
визначення понятійного апарату (тезауруса);
коротку змістовну вступну промову модератора, в якій оголошується тема і спектр
проблем, що зачіпають в її рамках, контекст бажаного обговорення;
перелік питань дискусійного характеру (до 15 формулювань);
розробку «домашніх
заготовок» відповідей, часом суперечливих і неординарних з використанням
репрезентативної вибірки інформації;
завершальну мову модератора;
оснащення приміщення стандартним устаткуванням (аудіо- відеотехнікою, мультимедійними
засобами) з метою підтримки ділової і творчої атмосфери;
консультування учасників (дозволяє виробити у більшості учасників певні
переконання, які надалі будуть ними відстоюватися);
підготовка необхідних матеріалів (на паперовому або електронному носіях):
статистичні дані, матеріали експрес-опитувань, проведеного аналізу наявної
інформації з метою забезпечення учасників і слухачів круглого столу.
Дискусійний
етап складається з: виступу модератора, в якому дається визначення проблем і
понятійного апарату (тезауруса), встановлюється регламент, правила спільної
технології проведення наради (засідання, заняття) у формі круглого столу і здійснюється
інформування всіх учасників про спільні правила комунікації. До спільних правил
комунікації відносяться рекомендації такого характеру: уникай спільних фраз;
орієнтуйся на мету (завдання); умій слухати; будь активний в бесіді; коротко
висловлюй думку; здійснюй конструктивну критику; не допускай образливих зауважень
на адресу співрозмовника. Для ведучого також існують певні правила:
при проведенні «інформаційної атаки» він повинен діяти директивно, жорстко
обмежуючи в часі учасників круглого столу.
слідкувати, щоб учасники висловлювалися в певному порядку,
оперуючи
переконливими фактами, що ілюструють сучасний рівень розв’язання проблеми,
винесеної на обговорення;
виявляти існуючі думки щодо поставленого питання та акцентувати увагу на оригінальних ідеях; є
рекомендується формулювати додаткові питання з метою підтримки гостроти
дискусії, як-то: що в ситуації є головним? що ви особисто думаєте про це?
можете ви навести аналогічний приклад з практики? Або: ви торкнулися в ситуації
інших аспектів, наприклад: етичних, психологічних? Як би ви це оцінили? які
наслідки вирішених проблем? кого це торкнеться, на кому відіб'ється? Можливі
такі запитання: чи не пропустили ви важливу для правильного вирішення
інформацію? відповіді на дискусійні питання.
підводити міні-підсумки за результатами виступів і дискусії
(формулювання
основних висновків щодо причини і характер розбіжностей за результатами
досліджуваної проблеми, способів їх подолання; про систему заходів вирішення
даної проблеми).
Завершальний
(постдискусійний) етап включає:
підведення завершальних підсумків ведучим;
вироблення рекомендацій або рішень, прийняття резолюції, меморандуму;
визначення спільних результатів заходу, що проводиться.

Дуже корисна інформація!!Дякую вам за такі блоги!1
ВідповістиВидалитиБудемо старатися вдосконалювати цей блог!
ВидалитиЯ радий,що з'явився такий блог ,дуже цікава інформація))
ВідповістиВидалити